Elke groep heeft zijn charme
In februari begon Cato haar stage in groep 7-8 van de Pius X, na een halfjaar in groep 1-2 stage te hebben gelopen op deze school. Deze overgang was niet zo’n probleem voor haar en ze ontdekte dat elke leeftijdsgroep zijn eigen charme heeft. ‘’Ik merk dat ik geniet van alle groepen waarin ik stageloop,’’ zegt Cato. ‘’Met de kinderen in groep 8 kun je goed communiceren, terwijl ik het spelenderwijs leren met de kleintjes in groep 1-2 ook geweldig vind. Het is mooi om te zien hoe ze zich ontwikkelen op alle verschillende leeftijden.’’
Bezige bij
Buiten de school is Cato ook een bezige bij. Ze geeft turnlessen, waarvoor ze een speciale opleiding heeft gevolgd, en werkt op zaterdag bij de groenteboer. ‘’Ik ben lekker druk,’’ vertelt Cato. ‘’Naast deze bijbanen loop ik twee dagen per week stage en ga ik drie dagen naar school. Het is intensief, maar leuk, omdat de opleiding echt bij me past.
‘’Als kind wilde ik altijd dolfijnentrainster worden, terwijl mijn zusje lerares wilde worden,’’ vertelt Cato. ‘’Mensen in mijn omgeving zeiden toen ik nog op de basisschool zat, dat ze mij wel voor de klas zagen staan. Ik hielp iedereen in de klas altijd graag. Op een gegeven moment zag ik het zelf ook helemaal voor me om leerkracht te worden. En het mooie is, het is nu helemaal omgedraaid: mijn zusje gaat diergeneeskunde studeren en ziet zichzelf helemaal niet in het onderwijs. Het is grappig hoe dingen kunnen lopen!’’
Onderdeel van het team
Vorig jaar liep Cato stage op een grotere school, maar nu ervaart ze de voordelen van de kleinere Pius X. ‘’Het team op de Pius X is ontzettend hecht en iedereen staat altijd klaar om elkaar te helpen,’’ vertelt Cato. ‘’Hoewel ik stagiair ben en niet elke dag aanwezig ben, voel ik me echt onderdeel van het team. Dat vind ik heel fijn.’’ Daarnaast waardeert ze de samenwerking tussen de scholen van Essentius. ‘’Onlangs hadden we op de Pius X een training Rots & Water, dit gaat over emotieregulatie, gegeven door een collega van een andere Essentius-school. Het is leuk om op die manier andere collega’s binnen de organisatie te leren kennen en nieuwe inzichten te krijgen.’’
Ze denkt nog vaak terug aan een mooi project dat ze samen met een collega op de Pius X heeft georganiseerd. ‘’Samen met Beau heb ik een buitenlesdag opgezet waarbij rekenen centraal stond. We hebben allerlei rekenactiviteiten ontworpen en een parcours uitgezet op het schoolplein waar de leerlingen langs konden gaan. Uiteraard waren de oefeningen afgestemd op het niveau van de leerlingen. Ook de leerkrachten waren heel enthousiast over deze dag, dat maakte het nog specialer.’’
Nieuwe uitdaging
In het komende jaar gaat Cato nog meer ervaring doen door stage te lopen op KC Oersprong. Ze heeft nog wel ideeën voor de toekomst; zo ziet ze zichzelf eventueel in een functie buiten de klas, zoals intern begeleider. Maar voor nu wil ze zich vooral focussen op het lesgeven en daarin ervaring opdoen. Cato: ‘’Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat door het doen van de pabo ik de juiste weg ben ingeslagen!’’