Harde werker
In 2002 is Claudia na haar LIO-stage gestart bij Essentius toen de stichting nog onder de naam ‘Katholieke basisscholen Gendringen Dinxperlo’ bekend stond. Claudia: ‘’In mijn puberjaren werd het duidelijk voor mij dat ik leerkracht wilde worden. Ik was geen hoogvlieger, maar door hard te werken is het mij gelukt om na het mbo mijn pabo-diploma te behalen. Doordat ik bekend was vanuit mijn omgeving met de Mariaschool, besloot ik daar mijn eindstage te lopen. Ik ben nooit meer weggegaan.’’
Blijven ontwikkelen
Claudia heeft in al die jaren ervaren dat er altijd ruimte is voor je professionele ontwikkeling binnen Essentius. ‘’Nadat ik ruim 10 jaar als leerkracht aan het werk was, kriebelde het om een nieuwe opleiding te volgen. Ik heb toen de 2-jarige opleiding tot beeldcoach gevolgd. Dat doe ik nu alweer ruim 10 jaar.’’ Onlangs diende zich een mooie kans aan op de school, er kwam een vacature beschikbaar voor waarnemend directeur. ‘’Toen die vacature vrijkwam twijfelde ik in eerste instantie of dat iets voor mij is, maar naarmate ik er langer over nadacht werd ik steeds enthousiaster. Ik dacht: waarom probeer ik het niet? Ik geloof dat ik genoeg kwaliteiten bezit om deze rol te vervullen. Inmiddels ben ik alweer even in deze dynamische rol werkzaam. Het is interessant om weer iets nieuws op de school te doen!’’
Betrokken team
Het fijne aan het werken op de Mariaschool is volgens Claudia de grootte van het team, de specialismes waarover haar collega’s beschikken en de rust die er heerst. ‘’Op de Mariaschool werken we met een team van 30 collega’s die allemaal erg betrokken zijn. Het is niet alleen een gezellig en fijn team om in te werken, er zijn ook veel experts binnen onze school aanwezig. Zo zijn er onder andere specialisten rekenen, taal, het jonge kind, dyslexie en hoogbegaafdheid. Je kunt daardoor vaak de expertise van een collega invliegen bij een hulpvraag. Dit betekent dan ook dat hulp altijd dichtbij is.’’
‘’We gaan er samen echt voor om alles uit onze leerlingen te halen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat er rust is op school. Op die manier bieden we leerlingen een optimale leeromgeving, en dat is met name belangrijk voor leerlingen die het wat harder nodig hebben.’’
Kracht van Essentius
‘’Wat ik prettig vind aan Essentius, is dat de stichting niet zo groot is. Hierdoor kunnen beslissingen makkelijk worden doorgevoerd omdat er weinig lagen binnen de organisatie aanwezig zijn.’’ Als voorbeeld noemt Claudia het ondersteuningsloket van Essentius: OLE. ‘’In het loket zijn alle specialismes van Essentius ondergebracht. Wanneer er een hulpvraag van een school is, kun je uit de kennis van dit loket putten en het specialisme inzetten op een school. Hierdoor maken we minder gebruik van externe specialisten. Binnen de organisatie is dit prettig: er komt bijna altijd iemand langs die je al kent. Bovendien kom ik hierdoor ook op andere Essentius-scholen, en leer je ook de collega’s daar beter kennen. Het versterkt de banden binnen onze organisatie en is een verrijking voor onze samenwerking. Daarnaast leer je er zelf ook veel van.’’
Werk privé in balans
Om te kunnen ontspannen na een intensieve werkdag, is Claudia een tijdje geleden gestart met wielrennen. Ze vond het onverwacht zo leuk dat ze het nu vaak wel 3 keer in de week doet en er zelfs een toertocht op de planning staat. ‘’Waar ik voorheen na mijn afspraken direct naar huis reed, pak ik nu ook weleens de fiets om een lekker rondje te doen. Bijkomend voordeel van deze hobby is dat ik voel dat werk en privé in balans is geraakt. Het geeft me veel energie en tegelijkertijd de benodigde ontspanning. Ik heb het idee dat ik hierdoor op mijn werk nóg meer kan geven dan ik al deed.’’
Voldoende uitdaging
Nieuwe doelen voor de toekomst zijn er op dit moment voor Claudia niet, vertelt ze. ‘’Met mijn nieuwe rol als waarnemend directeur ervaar ik voldoende uitdaging voor de komende tijd. Ik had nooit gedacht dat ook daar mijn interesses zouden liggen; ik ben heel trots op wat ik allemaal al heb bereikt!’’