‘’In vriendenboekjes schreef ik altijd al op dat ik juffrouw wilde worden’’
Het verhaal van leerkracht Lisa Knuvink

Alweer 6 jaar werkt Lisa Knuvink op de Mariaschool in Ulft als leerkracht. Ze staat op dit moment voor groep 3; een groep die helemaal bij haar past. Al van jongs af aan wist ze dat ze leerkracht wilde worden. In vriendenbroekjes schreef ze steevast op de vraag ‘wat wil je later worden?’ leerkracht op. Op de Mariaschool heeft ze zich vanaf het eerste moment op haar plek gevoeld, en met name de mogelijkheden die ze krijgt op de Mariaschool en binnen Essentius spreken haar aan. Wat kan Lisa vertellen over haar ervaringen van de afgelopen 6 jaar bij Essentius?

 

Geen twijfel mogelijk

Al van jongs af aan wist Lisa dat ze leerkracht wilde worden. Lisa: ‘’In vriendenboekjes schreef ik bij de vraag ‘wat wil je later worden?’ altijd juffrouw op. Toen ik mij moest oriënteren op een studie, was dat dan ook niet moeilijk: dat werd de pabo. Ik heb nog wel overwogen om de opleiding SPH te volgen en me er ook in verdiept om mijn blikveld te verruimen en zeker te weten dat ik een goede keuze maakte. Uiteindelijk bevestigde dit alleen maar dat het beroep van leerkracht het beste bij mij past.’’

Schot in de roos

6 jaar geleden werd Lisa benaderd door Essentius met de vraag of ze binnen de stichting aan de slag wilde als leerkracht na het afronden van haar LIO-stage. ‘’Nicole, werkzaam op personeelszaken, nam contact met mij op met de vraag of ik binnen Essentius verder wilde na het afronden van mijn studie. Ik heb twee stages gelopen binnen Essentius, op de St. Liborius, en deze heb ik als heel prettig ervaren. Op haar vraag heb ik dan ook volmondig ja gezegd. Starten met werken op de Mariaschool was een schot in de roos: ik heb me hier altijd thuis gevoeld!’’

 

 

Waar ze bij Essentius goed op inzetten volgens Lisa, is het feit dat jonge leerkrachten goede begeleiding krijgen in de eerste jaren en alle kans krijgen zich te ontwikkelen in hun functie. ‘’Zodra je bij Essentius aan de slag gaat, ervaar je de mogelijkheden die je krijgt als (jonge) leerkracht. Zo heb ik bijvoorbeeld in de afgelopen jaren trainingen over gedragsproblematiek gevolgd en volg ik momenteel de opleiding tot beeldcoach. Ik ervaar hierdoor dat mijn ontwikkeling daadwerkelijk belangrijk is voor de organisatie en voel mij gewaardeerd. Ook is het heel fijn dat je er in de eerste jaren niet alleen voor staat. Je wordt gekoppeld aan een collega en aan diegene kun je altijd alles vragen.’’

Lekker spontaan

Op dit moment werkt Lisa in groep 3, een groep die goed bij haar past. ‘’Mijn specialisatie tijdens mijn studie was het jonge kind. De kinderen zijn op die leeftijd lekker spontaan en bovendien leren ze gedurende dit jaar zoveel. Je ziet dat ze trots zijn op zichzelf omdat ze zich in een korte tijd sterk ontwikkelen. Ook passen wij in groep 3 het spelend leren toe. We hebben bijvoorbeeld verschillende hoeken in de klas waar ruimte is voor spel. Op deze manier willen we de overstap van groep 2 naar groep 3 minder groot maken. Ik ben heel blij dat ik deel mag uitmaken van deze fase van ontwikkeling. Ze zetten ontzettend veel stappen, zowel in het leren als ook in het sociale gedeelte. Het is geweldig dat ik hieraan kan bijdragen.’’

 

 

Drive-through

Eén van de mooiste projecten die Lisa op de Mariaschool heeft uitgevoerd was het organiseren van een drive-through met een aantal collega’s tijdens de coronaperiode. ‘’In groep 3 organiseren we altijd een letterfeest zodra de kinderen alle letters kennen. In de coronaperiode konden we dit feestje niet organiseren zoals we dat normaal zouden doen maar we wilden het wel door laten gaan. Op een gegeven moment besloten we met een aantal collega’s om een drive-through te organiseren. Kraampjes werden opgezet langs de straat voor de school, waardoor kinderen samen met hun ouders de mogelijkheid hadden om er doorheen te fietsen of te rijden. Bij ieder kraampje kregen ze iets anders om hun resultaat te vieren, zoals een lekker hapje. Bij het laatste kraampje werd het diploma uitgereikt. De drive-through was echt een feestje! We haalden er zelfs de krant mee.’’

 

 

Bron van energie

Gevraagd naar haar dromen voor de toekomst schetst ze een helder beeld: "Ik zou me graag nog meer willen verdiepen in het gedrag van kinderen en dit vervolgens willen combineren met beeldcoaching. Hierdoor zouden we op beeld kunnen zien waarin kinderen kunnen groeien. Ik weet in ieder geval dat ik altijd met kinderen wil blijven werken; daarom past een rol als directeur bijvoorbeeld minder goed bij mij. Mijn hart ligt echt bij de leerlingen; zij zijn mijn bron van energie!’’