Voetbalfanaat
Als nieuwbakken vader Marvin niet op één van zijn drie scholen aanwezig is in Megchelen, Netterden of Varsselder, is hij vaak op het voetbalveld te vinden. Voetbal is een fijne afleiding van het drukke leven als directeur. ‘’Ik voetbal in het eerste elftal van VVG’25, een voetbalclub uit Gaanderen. Dat is een grote hobby van mij. Ook op vrijdagavond speel ik nog zaalvoetbal met vrienden. Het neemt zeker veel van mijn vrije tijd in beslag, maar ik doe het graag. Een beetje ontspanning na het werk is ook belangrijk. Na een drukke dag ga ik liever naar buiten om mijn hoofd leeg te maken dan op de bank te zitten.’’
Spiegel voor houden
Marvins wens om in het onderwijs te werken is pas later ontstaan. Hij begon zijn carrière als financieel assistent bij een bank en werkte daarna 3 jaar als accountmanager voor een bedrijf in Doetinchem. ‘’Na een aantal jaar werken merkte ik dat er iets ontbrak. Een bepaalde toewijding. Ik wilde werk vinden dat ik op de lange termijn ook nog leuk zou vinden, en dat gevoel had ik niet bij mijn baan op dat moment.’’
Op zoek naar meer voldoening, besloot Marvin met een loopbaancoach te praten en te onderzoeken wat hem echt blij maakt. Hij bezocht open dagen en zag de passie van zijn vriendin Kim, die al langere tijd met plezier in het onderwijs werkt bij Essentius. ‘’De loopbaancoach hield me een spiegel voor. Toen ik over het onderwijs begon te praten, werd ik heel enthousiast. Ze zei dat het wel duidelijk was waar mijn hart sneller van ging kloppen.’’
Pittige combinatie
Vervolgens besluit Marvin om zich te gaan omscholen en het deeltijdtraject van de pabo te volgen. Hiervoor krijgt hij de ruimte bij zijn werkgever. ‘’Het was echt geweldig dat ik die kans kreeg. Ik werkte daar nog drie dagen in de week en de andere twee dagen liep ik stage. In de avonduren volgde ik de pabo op Iselinge Hogeschool in Doetinchem. Ik heb een aantal stages bij Essentius gelopen maar heb ook een uitstapje gemaakt naar Prisma in Doetinchem, zij bieden unit onderwijs aan. Ik wilde in de twee jaar dat ik het deeltijdtraject volgde zoveel mogelijk verschillende ervaringen op doen. Het was best pittig om dit allemaal te combineren, maar het is goed gelukt.’’
Unieke kans
Toen Marvin zijn eindstage (LIO) al bijna rond had op een andere basisschool, kreeg hij een aanbod van Essentius om zijn eigen klas te krijgen op de St. Martinus in Megchelen. ‘’Er ging daar een collega met zwangerschapsverlof en ze vroegen mij of ik haar wilde vervangen; ik mocht namelijk al zelfstandig voor de klas staan op dat moment. Ik heb die kans met beide handen aangegrepen. Uiteindelijk ben ik ook op de St. Martinus in groep 7-8 blijven werken doordat een collega afscheid nam. Starten met werken op de St. Martinus bleek een hele goede beslissing. Ik heb er met veel plezier drie jaar voor de klas gestaan!’’
Van leerkracht naar directeur
Na drie leerzame jaren in Megchelen kwam er een vacature vrij binnen Essentius voor de functie van meerscholen directeur van drie kleine scholen: St. Martinus, Walburgis en Pius X. Marvin: ‘’Hoewel de functie van directeur niet perse mijn einddoel was - ik wilde graag met kinderen werken en goed onderwijs verzorgen - realiseerde ik me dat ik als directeur ook een verschil kon maken. Aangezien een managementfunctie mij altijd al heeft aangesproken, besloot ik te solliciteren.’’
Na een succesvolle sollicitatieprocedure begon Marvin in mei 2023 als directeur. Daarnaast volgde hij een opleiding tot schoolleider aan het AVS in Utrecht. ‘’Het afgelopen jaar heb ik enorm veel geleerd, mede dankzij de opleiding en de waardevolle coaching van collega-directeur Sandra. Ik vraag regelmatig feedback aan mijn collega’s en vind het fijn om te horen dat ze merken dat ik oog heb voor iedereen en dat veel zaken goed verlopen.’’
Zijn wie je bent
‘’De kansen die ik heb gekregen en opleidingsmogelijkheden zijn enkele van de aspecten die mij enorm aanspreken binnen Essentius,’’ vertelt Marvin. ‘’Bovendien sluit de organisatie goed aan bij mijn persoonlijkheid. De sfeer is ontspannen en je kunt hier helemaal jezelf zijn. De typische Achterhoekse nuchterheid is hier duidelijk aanwezig, iets waar ik me prettig bij voel. Daarnaast staat iedereen voor je klaar en word je enorm gesteund; dit merkte ik al tijdens mijn stages. Dit geeft me echt het gevoel dat mijn inzet gewaardeerd wordt.’’
De klas in
Tot slot benoemt Marvin het belang van af en toe stilstaan bij zijn prestaties van het afgelopen jaar. ‘’Er wordt zoveel gedaan op de scholen en bereikt met elkaar, dat het soms essentieel is om te reflecteren en tevreden te zijn met waar we nu staan. Voor mij staat het bewaken van het primaire proces voorop. Dit verloopt soepel en mijn collega’s staan met enthousiasme voor de klas. Ook stap ik regelmatig een klaslokaal binnen, want ik hecht veel waarde aan het contact met mijn collega's, de kinderen en hun ouders. Uiteindelijk draait het erom gelukkige kinderen in de klas te zien en leerkrachten die met plezier hun werk doen. Dat is waar ik het allemaal voor doe.’’