Wat motiveerde jou om aan de slag te gaan in het E-denklab?
‘’De coördinator van dit initiatief vroeg mij of ik het E-denklab wilde opzetten omdat hij zag dat het bij me paste. Hoewel ik daar eerst aan twijfelde, motiveerde de vrijheid om het zelf vorm te geven me enorm. Al snel ontdekte ik mijn verbinding met de creatieve denkwijze en gevoeligheid van de kinderen, iets wat me persoonlijk raakte.’’
Een unieke aanpak
Kun je iets vertellen over jouw achtergrond en hoe je je hebt voorbereid op deze rol?
‘’Als leerkracht kreeg ik de kans me enkele maanden te verdiepen in hoogbegaafdheid. Ik bezocht scholen, sprak experts en volgde cursussen. Hier draait het niet om klassikale lessen, maar om vaardigheden als plannen, samenwerken en creatief denken. Iets wat ik veel inspirerender vind dan puur kennisoverdracht.’’
Hoe richt je de lessen in?
‘’Ik werk thematisch, met projecten over bijvoorbeeld uitvindingen of kunst. Binnen deze thema's krijgen kinderen veel vrijheid: sommigen bedenken zelf een project, anderen begeleid ik met gerichte opdrachten. Het draait om ontdekken, plannen en vooral creativiteit, mijn belangrijkste insteek.’’
De kracht van het E-denklab
Wat hoop je dat leerlingen meenemen uit hun tijd in het E-denklab?
‘’Ik hoop vooral dat ze zelfvertrouwen ontwikkelen en inzicht krijgen in hun talenten en valkuilen. Het gaat erom dat ze begrijpen wat hoogbegaafdheid voor hen betekent. Niet als iets ‘speciaals’, maar als iets dat hen uniek maakt.’’
Waarom is het E-denklab zo belangrijk naast het reguliere onderwijs?
‘’In een reguliere klas is vaak minder ruimte voor deze kinderen. Ze redden zich meestal wel, maar hun capaciteiten blijven daardoor onbenut. Hier krijgen ze uitdagende opdrachten en ontmoeten ze gelijkgestemden. Dat contact is cruciaal, omdat ze leren samenwerken en ontdekken dat ze niet de enigen zijn die op een bepaalde manier denken.’’
Creativiteit als sleutel
Wat maakt het E-denklab uniek?
‘’Mijn aanpak is sterk gericht op creativiteit. Kinderen bedenken en maken hier allerlei dingen, van knikkerbanen tot technische uitvindingen. Het lijkt soms op ‘knutselen’, maar er zit veel achter: plannen, reflecteren, en probleemoplossend denken. Dat is wat hen helpt groeien.’’
Waarom maakt creativiteit een belangrijk deel uit van het aanbod?
‘’Hoogbegaafde leerlingen, die vaak creatief zijn, profiteren enorm van creatieve activiteiten omdat het hen helpt hun unieke denkvermogen te uiten en complexe problemen op innovatieve manieren op te lossen. Het stimuleert hun intrinsieke motivatie en houdt hen betrokken bij het leerproces. Het kan ook een meditatief effect hebben, waardoor stress en overprikkeling verminderen.’’
Wat voor reacties krijg je van ouders?
‘’Ouders zijn vaak enthousiast. Ze vertellen hoe hun kind met plezier naar het E-denklab gaat en hoe belangrijk dit is voor hun motivatie. Soms zeggen ouders zelfs: ‘Had ik dit vroeger maar gehad.’ Dat is geweldig om te horen.’’