Leren door te doen, groeien door te ervaren
In gesprek met coördinator E-doelab Engelbert Groen

Wat heeft jou gemotiveerd om in het E-doelab te starten?

‘’Ik wilde iets betekenen voor kinderen die meer nodig hebben, dan het reguliere onderwijs kan bieden. Ik zag hoe sommige kinderen vastliepen of gefrustreerd raakten. Met het E-doelab wil ik hen een plek geven waar ze succeservaringen opdoen en hun talenten kunnen ontdekken. Iedereen heeft iets waar ze goed in zijn, en dat hoop ik hier naar boven te halen.’’

Achtergrond en aanpak

Hoe heeft jouw achtergrond je voorbereid op deze rol?

‘’Ik ben zij-instromer; ik begon twintig jaar geleden als leerkracht na een loopbaan als chemisch ingenieur. Dat maakt mij een echte doener. Ik heb ook veel rollen gehad binnen het onderwijs, zoals ICT-coördinator en waarnemend directeur. Die veelzijdigheid helpt me om het E-doelab vorm te geven en te blijven vernieuwen.’’

Hoe ziet een dag in het E-doelab eruit?

‘’De dag begint met een inloop en check-in, waarin we bespreken hoe het gaat en wat er speelt. Daarna volgen activiteiten zoals timmeren, koken en techniekexperimenten. Kinderen ontdekken waar ze enthousiast van worden en ontwikkelen praktische vaardigheden. Natuurlijk is er ook tijd voor pauze en een gezamenlijke lunch.’’

 

Leren door te doen

Kun je een voorbeeld geven van een project dat kenmerkend is voor het E-doelab?

‘’Een goed voorbeeld is een boot die ze hebben gemaakt van hout, waarbij ze zelf mochten bedenken hoe ze deze vorm wilden geven. Hierbij hebben ze verschillende vaardigheden geoefend zoals zagen, timmeren en ontwerpen. Het was mooi om te zien hoe trots ze waren op het eindresultaat.’’

Voorbereiden op de toekomst

Hoe helpt het E-doelab kinderen verder in hun ontwikkeling?

‘’Naast praktische vaardigheden ontwikkelen de kinderen ook zelfvertrouwen en sociaal-emotionele vaardigheden. Het is prachtig om te zien hoe ze leren samenwerken, maar ook hoe ze ontdekken wat hun talenten zijn. Voor kinderen die bijvoorbeeld naar het praktijkonderwijs gaan, proberen we de drempel te verlagen door ze alvast kennis te laten maken met die omgeving. Dat maakt de overstap minder spannend.’’