Voorleeshond Teddy Steelt de Show op KC Oersprong

Op vrijdagochtend gebeurt er geregeld iets bijzonders op onze school KC Oersprong: intern begeleider Sabine Liebrand neemt haar hond Teddy mee naar school. Teddy is niet zomaar een hond, maar een echte voorleeshond! Leerlingen lezen haar voor en dat levert prachtige resultaten op. We spraken met Sabine over de impact die Teddy heeft op de kinderen.

Hoe is het idee van een voorleeshond ontstaan?
‘’Ik wilde iets bijzonders doen met mijn hond op school. Toen ik hoorde over de mogelijkheid om een hond als voorleeshond in te zetten, sprak dat me meteen aan. Doodles zoals Teddy zijn heel knuffelig en werken goed met kinderen. Vorig jaar volgde ik een driedaagse cursus over het verantwoord inzetten van een schoolhond. Vervolgens heb ik in alle groepen een presentatie gegeven over Teddy en haar rol als voorleeshond. Tijdens deze presentatie hebben we besproken hoe leerlingen op een verantwoorde manier met Teddy kunnen omgaan op school. Sindsdien komt Teddy op vrijdagochtend mee naar school.’’

 

Teddy ondersteunt een leerling van KC Oersprong bij het voorlezen.

 

Wat doet Teddy precies op school?
‘’Teddy fungeert voornamelijk als voorleeshond. Leerlingen lezen haar voor in een ontspannen setting. Het bijzondere is dat Teddy altijd dezelfde bandana om krijgt als zij naar school gaat. Zodra ze die om heeft, weet ze dat we naar school gaan en wordt ze helemaal enthousiast. Kinderen kunnen per schooljaar zo’n tien keer aan Teddy voorlezen, zodat zoveel mogelijk leerlingen de kans krijgen.’’

Wat is het effect van Teddy op de leerlingen?
‘’De aanwezigheid van Teddy zorgt voor een rustige en ontspannen sfeer. Ook onrustige kinderen worden kalmer tijdens het voorlezen. Teddy oordeelt niet als een kind fouten maakt, wat hen het zelfvertrouwen geeft om door te gaan. De kinderen voelen zich op hun gemak en zijn heel open. Sommige leerlingen hebben moeite met lezen, maar dankzij Teddy durven ze het toch te proberen.’’

Zijn er ook criteria welke leerlingen mogen voorlezen aan Teddy?
‘’Teddy is er in principe voor alle leerlingen, maar we houden rekening met kinderen die extra baat hebben bij deze vorm van ondersteuning. Soms stellen ouders een verzoek in, bijvoorbeeld als hun kind moeite heeft met lezen of in een moeilijke thuissituatie zit. Het doel is vooral om leesplezier te stimuleren en het welzijn van de kinderen te bevorderen.’’

 

Teddy ondersteunt een leerling van KC Oersprong bij het voorlezen.


Hoe reageren de kinderen op Teddy?
‘’De reacties zijn fantastisch! De kinderen zijn altijd enthousiast als ze Teddy zien en vinden het geweldig om aan haar voor te lezen. Ze geven haar geregeld een aai of vragen of ze haar een hondensnoepje mogen geven. Eén meisje dat in het begin niet veel met lezen had, komt nu trots vertellen dat ze weer naar de bibliotheek is geweest. Dat soort momenten zijn geweldig om te zien. Teddy maakt lezen leuk en toegankelijk.’’

Wat vind je het mooiste aan werken met een voorleeshond?
‘’Het mooiste is om te zien hoe kinderen groeien in hun zelfvertrouwen en leesvaardigheid. Sommige leerlingen hebben moeite met lezen, maar door de rustige en veilige sfeer die Teddy creëert, durven ze het toch te proberen. Het feit dat een hond niet oordeelt, maakt voor hen echt een verschil. Ook ouders geven aan dat hun kind thuis vaker gaat lezen dankzij Teddy. Dat zijn de momenten waarop ik weet dat het voorlezen aan Teddy een succes is!’’

Wat zijn de uitdagingen van het werken met een schoolhond?
‘’Een uitdaging is soms het onverwachte, zoals plotselinge geluiden of mensen die binnenkomen. Dan kan Teddy schrikken en blaffen. Ook let ik goed op haar welzijn; na een ochtend voorlezen is ze moe. Het is belangrijk dat Teddy zich op haar gemak voelt, want alleen dan kan ze haar rol als voorleeshond goed vervullen.’’

Wat hoop je in de toekomst met Teddy te bereiken?
‘’Ik zou graag nog meer kinderen de kans geven om met Teddy te werken. Daarnaast ga ik verder met de vervolgopleiding ‘Anders Leren Met Honden’ om te ontdekken hoe we Teddy op nog meer manieren in de school kunnen inzetten. Het is mijn wens dat zij niet alleen als voorleeshond aanwezig is, maar ook kinderen kan ondersteunen op andere gebieden, zoals bij het omgaan met emoties en taal- en rekenactiviteiten.’’

Volg ons op sociale media voor meer mooie verhalen over onze medewerkers en projecten. Blijf op de hoogte via ➡️ LinkedIn, Instagram en Facebook.

 

Teddy met baasje Sabine Liebrand, intern begeleider op KC Oersprong.